مجسمه مرد سنگدرار ؛ نگاهی به تاریخچه مردان پر تلاش و آفتاب سوخته و نان آور دیار بوشهر که نفس آنان در معماری و بافت تاریخی بندر بوشهر حس می شود.

مجسمه مرد سنگدرار ؛ نگاهی به تاریخچه مردان پر تلاش و آفتاب سوخته و نان آور دیار بوشهر که نفس آنان در معماری و بافت تاریخی بندر بوشهر حس می شود.
المان های بومی نماد و نشانه هایی از فرهنگ و هویت جمعی: 

المان های شهری نمادی از هویت یک جامعه بوده و در طراحی و معماری های شهری از اهمیت بالایی برخوردارند، بنایی که گاها" از خودشهر نیز با اهمیت تر است، چراکه گاه هویت، فرهنگ، تاریخ و حتی عصاره یک شهر را در خود جای می دهد، هدف اصلی المان های مختلف شهری در فضای عمومی به عنوان مکان های مهم و تاثیر گذار، ضمن زیباسازی فضای شهری، ارتقای فرهنگی و هویت بخشی به شهروندان و همچنین انتقال و نشان دادن فرهنگ و پیشینه شهر به مسافران و گردشگران است. المان ها همچنین بایستی با باورها و هویت بومی مردم یک منطقه سنخیت داشته باشند، چرا که این المان ها هستند که در تمایز بخشیدن یک شهر با سایر مناطق موثر بوده و در اعتلای کیفیت محیط زندگی شهروندان موثر هستند. وجود المان ها به عنوان فضاهای با کیفیت و زنده شهری می‌توانند در ارتقاء زندگی شهروندی نیز تاثیر بسیار مطلوب و والایی داشته باشند در شهرها امر زیباسازی شهری و بخصوص المان های شهری از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشند چرا که اگر المان های شهری بومی همان شهر باشند خواهند توانست با مخاطبین و به ویژه مسافرانی که به این شهر می آیند ارتباط برقرار نموده و بخشی از تاریخ و فرهنگ این خطه را در حافظه بصری رهگذران ثبت نماید.
با عنایت به پیشینه تاریخی ونقش کهن دیار بندر بوشهر در حوادث مهم و عرصه های گوناگون تاریخی، اجتماعی در جنوب کشور نصب المان های ارزشی متناسب با هویت مذهبی، بومی، فرهنگی و تاریخی در سطح شهر بوشهر ضمن ارتقاء شاخص های کیفیت زندگی، می‌تواند در جذب توریست و به دنبال ان  بهبود وضعیت اقتصادی نیز کمک شایانی کند ،همچنین با به کار بردن المانها در مکان های مناسب می توان در ارتقاء معنوی، فرهنگی و اجتماعی شهروندان نیز گام‌های موثری برداشت ولذا می طلبد مسئولین امر نسبت به طراحی و احداث المان‌های ارزشی و جانمایی مناسب برای آنها اهتمام ویژه‌ای ورزند. المان ها نقش شگرفی را در مبلمان شهری ایفا می کنند.
در واقع این المان ها در صورتی که از طراحی و کیفیت مناسبی برخوردار باشند می توانند فضای زیبا و اتمسفری هنری را در شهرها ایجاد کنند که این مشخصه موجب خروج فضای شهری از حالت یکنواختی و تکراری می شود. دراغلب مواقع پیش آمده است که این المان‌ها به کالبد شهر روح بخشیده و در واقع به بیشتر بخش های شهری هویت و نماد داده است. در همین راستا اهداف طراحی المانهای شهری عبارتنداز : ۱ -ارتقاء کیفیت خدمات عمومی شهری و ایجادسرزندگی درشهروندان ۲- ایجاد میل و انگیزه در شهروندان در جهت بهسازی محیط شهری ۳- هویت بخشی به فضاهای مختلف شهری. از این رو پرداختن به نصب تندیس ها و المان های داخل محلات با توجه به مبحث محله محوری از جمله برنامه های مدیریت شهری بندر بوشهر می باشد.
که در همین ارتباط می‌توان به نصب اخیر المان مرد سنگ درار  در محله سنگی مقابل بانک مسکن مرکزی اشاره کرد در پایان شهرداری بندر بوشهر ضمن دعوت از نیروهای بومی و به کار گیری از توان و ظرفیت های علمی افراد متخصص و تشکل های NGO( مردم نهاد) در خصوص مشارکت همه جانبه در طراحی و ساخت المان های بومی و ارزشی، از همشهریان گرامی استمداد طلبیده تا با ارائه پیشنهادات سازنده خود مجموعه دست اندرکار شهرداری بندر بوشهر را در نیل به آرمان های خود یاری رسانند.

۲ بهمن ۱۳۹۸ ۰۷:۰۴
تعداد بازدید : ۲,۲۹۵
کد خبر : ۱,۷۳۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید