ایستگاه سنجش آلودگی هوا در بوشهر افتتاح شد

ایستگاه سنجش آلودگی هوا در بوشهر افتتاح شد
 
ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهر بوشهر که پس از گذشتِ بیش از سه‎سال غیرفعال شده بود پس از بازسازی روز سه‎شنبه در آئینی با حضور شماری از مسئولان استانی و شهری بهره‎برداری شد.
 
به گزارش واحد خبر و رسانه مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بندر بوشهر:شهردار بندر بوشهر در این آیین گفت: برای حفاظت از محیط زیست کره زمین براساس یک سری تعهداتی که کشورها در قالب تفاهم‌نامه های بین المللی متعهد شده اند باید ساز و کاری فراهم کنند که از آسیب رساندن به محیط زیست جلوگیری شود.
حسین صالحیان افزود: در همین راستا شهرداری‌ها نیز بیش از 300 وظیفه دارند که یکی از این وظایف و رئوس برنامه های آن مسائل محیط زیستی است.
وی اظهار داشت: در بررسی سطح و جایگاه کشورها نیز یکی از آیتم‎های مدنظر بحث محیط زیست و اثرات زیست محیطی است.
صالحیان افزود : در این راستا اکنون جای خوشحالی دارد که با پای کار بودن دستگاه‎‏های مختلف از جمله اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر دستگاه سنجش هوا در بوشهر راه‎اندازی شده است.
وی در ادامه افزود : یکی از مزیت های مهم دستگاه یاد شده ارائه آمار و اطلاعات است که این ظرفیت به داشتن برنامه از سوی مدیریت شهری و پیشبرد هر چه بیشتر امور نیز کمک می‏‎کند.
صالحیان یادآور شد: در این راستا از همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر قدردانی می‏شود که با افتتاح دستگاه سنجش هوای بوشهر کمک وافری به اجرای برنامه‏های مدیریت شهری  می‏کند.
وی افزود: یکی از راهکارهای تحقق توسعه پایدار توجه به مسائل حوزه محیط زیست است که در این راستا دستگاه‏های مختلف باید نسبت به این هم اهتمام ویژه داشته باشند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این آیین گفت: ایستگاه سنجش هوا در بوشهر با 40 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی ایجاد سیستم‎های کنترل‎یابی بازسازی شده که با داده‏هایی ارزشمند کمک شایانی به مدیریت شهری می‏کند.
فرهاد قلی نژاد افزود: با افتتاح این مرکز عددهای کیفیت هوای بوشهر در سامانه جامع پایش هوای کشور ارائه خواهد شد چراکه در هر شهری ضرورت دارد که کیفیت هوا و گازهای آلاینده سنجش شود.
وی بیان کرد: در شهر بوشهر باید به روز و به لحظه ذرات گرد و غبار مورد رصد قرار گیرد که این ذرات و داده‎های مربوط به آن وضعیت هوا را از لحاظ هوای پاک، سالم و خطرناک برای گروه‏های حساس نشان می‏دهد. 
قلی نژاد اظهار داشت: این آمار و اطلاعات مبنایی برای اعلام وضعیت  به شهروندان مبنی بر رعایت مسائل بهداشتی و حتی تعطیلات فعالیت‌ها در مدارس و مشاغل است که در بوشهر به دلیل خاموش بودن دستگاه پایش هوا ظرف چند سال گذشته امکان لحاظ تصمیم‏گیری در این زمینه نبود.
وی گفت: اکنون با فعال‌سازی دستگاه وضعیت هوا در بوشهر به روز از طریق مانیتور واقع در جوار میدان امام خمینی به شهروندان اطلاع رسانی می‌شود.
قلی‌نژاد اظهار داشت: تا به امروز هفت شهر از شهرستان‏های 10 گانه استان مجهز به دستگاه پایش هوا شدند که براساس برنامه تا پایان سال جاری سه شهرستان دیگر استان نیز به این دستگاه مجهز شوند.
وی افزود: برای شهر بوشهر نصب دستگاه‌های گاز نیز در برنامه است تا از این طریق بتوان از ترکیبات نیترات و سولفور که در اثر ترافیک ایجاد می‎‏شوند داده گیری انجام و شهروندان از وضعیت هوا مطلع شوند.
قلی نژاد اظهار داشت: در شهر بوشهر شمار روزهای پاک هفته بسیار زیاد است زیرا این شهر هنوز درگیر مسائل ترافیکی نشده است ولی با این حال بهتر است که برای فضای محدود شهر بوشهر در معماری شهری و همچنین طراحی‎ها و جانمایی مساحت‎های فضای سبز دقت لازم انجام شود.
وی همچنین با گرامیداشت هفته محیط زیست عنوان کرد: محیط زیست به معنای زیستن است و هر جا که زیستن جریان دارد محیط زیست محسوب می‏شود.
قلی‎ نژاد افزود: طبق اصل پنجاهم قانون اساسی حفظ محیط زیست یک وظیفه همگانی است و باید همگان نسبت به آن اهتمام ویژه داشته باشند.
 

 


گزارش تصویری
گزارش تصویری
گزارش تصویری
گزارش تصویری
گزارش تصویری

۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۱۸
تعداد بازدید : ۱,۶۷۵
کد خبر : ۲,۵۸۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید