شبکه معابر در هر شهر، عامل ارتباطی فضاهای شهری است که با مناسب سازی آن برای افراد معلول، بسیاری از مشکلات این قشر از جامعه برطرف می شود. در طراحی و مناسب سازی معابر شهری به اصول برابری در استفاده، انعطاف پذیری و استفاده ساده که از اصول طراحی همه شمول است می بایست توجه لازم لحاظ شود چرا که عمده مشکلات معلولین در فضای شهری و اماکن عمومی ؛ عدم اجرای مناسب رمپ ها و ورودی ها است. حال با در نظر گرفتن این واقعیت توجه به عابران پیاده و تردد ایمن آنها از اهمیت مضاعفی برخوردار است و یکی از ابزارهای سیاست گذاری شهری، استفاده از طراحی برای ایمن کردن سفرهای شهری است و بهبود راه های شریانی از طریق مدیریت سرعت و پیش بینی تسهیلات برای عابرین پیاده و دوچرخه سواران و معلولین، دسترسی و ایمن کردن نقاط با تردد بالا برای عابرین پیاده از جمله مهمترین ابزارهای این رویکرد به شمار می رود. به گزارش واحد خبر و رسانه مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بندر بوشهر، اصغر صابر سرپرست حمل و نقل و ترافیک معاونت فنی و عمرانی شهرداری بندر بوشهر، تصریح کرد: با توجه به تأکید شهردار بندر بوشهر در راستای ایمن سازی گذرگاه های عابر پیاده با محوریت بهسازی برای معلولین ؛ بیش از 30 گذرگاه عابر پیاده در شهر بوشهر در حال احداث یا ایمن سازی می باشد. وی با اشاره به خطرات و آسیب پذیر بودن تردد عابران پیاده به خصوص افراد سالمند و کودکان به ویژه توانیابان در هنگام عبور ازعرض خیابان، مسأله ایمنی تردد عابران را مهم توصیف کرد و افزود: جداسازی حرکت عابران پیاده از ترافیک عبوری راه در مقاطع با حجم و سرعت بالا از جمله مسائلی است که علاوه بر تأمین ایمنی عابران ، روان سازی ترافیک مسیر مورد نظر را نیز در بر دارد که یکی از روشهای گذر ایمن عابر از این مقاطع ، احداث گذر عابر پیاده است و در این راستا اداره حمل و نقل و ترافیک شهرداری بندر بوشهر بیش از 30 گذرگاه عابر پیاده در خیابان های امام خمینی (ره )، شهید مطهری، شهید چمران، خلیج فارس، ولیعصر و برخی دیگر از خیابان های پر تردد شهری، احداث و یا اصلاح می گردد.