بافت قدیم بوشهر ظرفیت جهانی شدن دارد/عزم مصمم شهرداری بندر بوشهر برای استقرار دفتر نمایندگی یونسکو

بافت قدیم بوشهر ظرفیت جهانی شدن دارد/عزم مصمم شهرداری بندر بوشهر برای استقرار دفتر نمایندگی یونسکو
 
شهردار بندر بوشهر گفت: بافت تاریخی این شهر با قدمت و شکوهی دیرینه ظرفیت جهانی شدن دارد که تحقق این مهم نیازمند زمینه‌سازی برای استقرار دفتر نمایندگی یونسکو در بوشهر است.

به گزارش واحد خبر و رسانه مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بندر بوشهر:حسین صالحیان در نشستی به همراه اعضاشورای شهر بوشهر و معاونین با حضور دکتر فرهمند  مشاور احیاء بافت‌های تاریخی اظهار داشت: بافت قدیم شهر بوشهر به وسعت ۳۸ هکتار با واقع شدن در جوار خلیج فارس ظرفیتی بی بدیل برای رونق گردشگری در این شهر است.
وی بیان کرد: در همین راستا شهرداری بندر بوشهر تمام ظرفیت‌ها را بکار گرفته تا با ساماندهی بافت قدیم بوشهر بتواند در پیشبرد اهداف ترسیمی برای رونق بافت قدیم شهری نقشی تاثیرگذار ایفا کند.
صالحیان ادامه داد: وجود مسجد، کلیسا، کنیسه در بافت قدیم بوشهر نمادی برجسته از همزیستی مسالمت آمیز ادیان مختلف در تاریخ شکوهمند بوشهر بوده است.
وی با اشاره به اینکه بندر بوشهر در مقطعی میزبان  کنسولگری‌هایی از کشورهای مختلف بوده است، اظهار داشت: بافت تاریخی بوشهر با وجود عمارت‌هایی با قدمتی بیش از یک قرن می‌تواند افق روشنی برای تبدیل بوشهر به مقصد گردشگری در حوزه خلیج فارس باشد.
صالحیان عنوان کرد: در این راستا شهرداری بندر بوشهر برای سال جاری بودجه ویژه‌ای برای بافت تاریخی شهر اختصاص داده تا بتواند با تامین زیرساخت‌های لازم زمینه ساز احیاء بافت تاریخی شهر باشد.
وی گفت: یکی از راهکارهای مهم در معرفی بوشهر در عرصه جهانی تلاش برای استقرار دفتر یونسکو در بوشهر است چراکه تجربه این مهم در استان‌هایی با وضعیت مشابه مانند یزد نتیجه درخشانی در برداشته است.
صالحیان افزود: بوشهر که در مقطعی دروازه تجارت ایرانیان با کشورهای مختلف بوده بدون شک اکنون نیز می‌تواند در عرصه جهانی و بویژه در حوزه گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد که در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد شد.
مشاور احیاء بافت‌های تاریخی نیز گفت: بافت تاریخی شهر بوشهر بافتی زنده است که این موضوع مزیت قابل توجهی برای شهر بوشهر است.
دکتر فرهمند افزود: خیلی سال‌ها است که در دنیا در قالب طرح‌های بازآفرینی شهری نسبت به احیاء بافت تاریخی اقدام می‌شود که در بوشهر نیز نیاز است با تاسیس دفتر بازآفرینی شهری برای این مهم اقدام شود.
وی ادامه داد: این تجربه در یکی از محله‌های یزد با نام شاه ابوالقاسم اجرایی شده که از لحاظ مساحتی ۳۵ هکتار و در حد و اندازه بافت قدیم شهر بوشهر است.
فرهمند ادامه داد: با تاسیس دفتر بازآفرینی شهری تمام ارتباطات بافت با این دفتر است و نیازهای ساکنان نیز از طریق همین دفتر شناسایی و به مراکز دولتی ارجاع می‌شود.
وی گفت: دفتر بازآفرینی شهری در واقع با رویکرد خود کل مدیریت استان را درگیر محدوده هدف می‌کند که این خود اقدامی بزرگ برای رونق بافت تاریخی است.
فرهمند اظهار داشت: دفتر بازآفرینی شهری ظرفیت ملی داشته و وزارت مسکن و راه و شهرسازی موظف است که مکان آن را خریداری و تامین تجهیزات آن نیز بر عهده استانداری گذاشته شده و شهرداری‌ها تنها نیروهای دفتر را تامین می‌کنند.
وی گفت: در بوشهر قرارگیری بافت تاریخی در کنار ساحل ظرفیتی بالقوه است که توجه به آن و  اتصال بافت و ساحل با یک مکانیزم مناسب می‌تواند نقش قابل توجهی در رونق بافت ایفا کند.
فرهند افزود: ثبت جهانی بافت تاریخی بوشهر به معرفی ارزش‌های جهانی یک اثر به دنیا است که این گام بزرگی برای احیاءسازی بافت تاریخی است.
عضو شورای شهر بوشهر نیز گفت: جنوب شهر بوشهر نیز یک بافت زیبا دارد که همگام با بافت تاریخی واقع در شمال شهر بوشهر از ارزش بسیار بالایی برخوردار دارد.
طاهره شمشیری افزود: تنگک‌ها و ریشهر از جمله محله‌های برخوردار از بافت تاریخی است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
دیگر عضو شورای شهر بوشهر نیز گفت: دستگاه‌های مختلفی باید برای احیاء بافت تاریخی بوشهر دست به دست هم بدهند چراکه این موضوع از توان شهرداری خارج است.
رباب عبیدی افزود: سبقه تاریخی شهر بوشهر ایجاد می‌کند تا پیش از تخریب بیشتر بافت شرایط برای احیاء بافت فراهم شود.
وی اظهار داشت: در بافت تاریخی یزد سنگفرش و بازسازی انجام شده یک تجربه ارزشمند است که باید از چنین ظرفیتی برای بافت تاریخی بوشهر نیز استفاده شود.
عبیدی ادامه داد: در تحقق این مهم دفتر بازآفرینی شهری یه پیشنهاد ارزشمند است که باید با جدیت نسبت به راه‌اندازی آن اقدام شود.

 

 


گزارش تصویری
گزارش تصویری
گزارش تصویری
گزارش تصویری
گزارش تصویری
۶ خرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۰۹
تعداد بازدید : ۹۳۳
کد خبر : ۲,۵۶۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید